Zvyšování pedagogických kompetencí
Do této aktivity spadá rozvoj odborné kvalifikace, jazykových a pedagogických kompetencí pedagogů a dále také zvyšování jazykových a komunikačních kompetencí technicko-hospodářských pracovníků podílejících se na organizačním zajištění tvorby nových studijních programů a výukového procesu.
Tato aktivita spočívá v realizaci vzdělávacích kurzů různého charakteru v závislosti na potřebách cílové skupiny, a to u všech relevantních pracovišť ČVUT. Těmi jsou:
- Fakulta stavební
- Fakulta strojní
- Fakulta elektrotechnická
- Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská
- Fakulta architektury
- Fakulta dopravní
- Fakulta biomedicínského inženýrství
- Fakulta informačních technologií
- Kloknerův ústav
- Masarykův ústav vyšších studií
- Ústav tělesné výchovy a sportu
- Univerzitní centrum energeticky efektivních budov
- Český institut informatiky robotiky a kybernetiky
- Správa účelových zařízení
- Výpočetní a informační centrum
Realizace aktivit spojených s touto strategicky významnou oblastí je centrálně řízena, nicméně lokálně zaměřena na jednotlivá pracoviště školy v podobě participace na různých vzdělávacích aktivitách dle potřeb cílové skupiny.
Aktivita zahrnuje tyto činnosti:
- Řízení aktivity
- Stanovení plánu vzdělávání pro každou zapojenou osobu do vzdělávacího procesu – výstupem bude plán vzdělávacích aktivit
- Příprava, zajištění a realizace odborných kurzů
- Evaluace realizovaných kurzů a promítnutí závěrů z evaluace do dalších kurzů
Vzdělávací kurzy jsou rozděleny do následujících skupin:
- Rozvoj odborných dovedností a kompetencí: tato skupina kurzů byla vytvořena na základě specifických potřeb cílové skupiny a byly identifikovány následující typy kurzů: počítačová gramotnost pro nepedagogické pracovníky, specializované kurzy z oblasti SW produktů, profesní dovednosti pro architekty a designéry, zahraniční odborné online kurzy individuálně vybírané dle potřeb cílové skupiny.
- Rozvoj pedagogických dovedností a kompetencí: tato skupina kurzů reaguje na potřeby cílové skupiny v oblastech „umění“ jak učit; důraz bude kladen mj. i na práci se skupinami se specifickými potřebami (smíšené skupiny, studenti s handicapem), dále na přípravu výuky a ověřování znalostí. Pedagogický rozvoj bude realizován v kurzech vysokoškolské pedagogiky s různým zaměřením a v kurzu specifika výuky studentů s SPU a handicapem
- Rozvoj osobnostních kompetencí: tato skupina obsahuje kurzy, které se týkají pedagogického procesu, ale posilují více osobnostní charakteristiky a kompetence pracovníků pro zvýšení efektivity jejich práce, komunikaci se studenty a kolegy; konkrétně: paměťové metody, sebepoznání a osobní rozvoj, rétorika a prezentační dovednosti, vedení týmu a týmová spolupráce.
- Rozvoj jazykových kompetencí: tato skupina reaguje na extrémní potřebu rozvoje jazykových kompetencí různých skupin pracovníků, s různými jazykovými znalostmi a potřebami. Někteří pracovníci potřebují základní kurzy, někteří zlepšit svůj písemný projev, jiní konverzaci. Na základě potřeb cílové skupiny byly identifikovány tyto kurzy: angličtina pro akademické pracovníky, angličtina pro technicko-hospodářské pracovníky, základní kurzy angličtiny a němčiny, prezentační dovednosti v angličtině, anglická konverzace s rodilým mluvčím, psaný projev v angličtině. Při stanovování struktury nabízených předmětů v angličtině se vycházelo z potřeb účastníků jazykových kurzů (viz příloha Výsledky Needs Analysis).
Na základě potřeb cílových skupin byly specifikovány tři formy realizace kurzů:
- Pravidelná výuka probíhající v semestru např. 2 či 4 hodiny týdně
- Intensivní výuka formou jednoho či více časových bloků (jeden či více dnů) dle rozsahu kurzů v prostorách ČVUT
- Online zahraniční kurzy budou realizovány přes osobní počítače pracovníků.
Výuka bude probíhat převážně v prostorách ČVUT, zejména v kampusu Dejvice, Kladno, Karlovo náměstí, Děčín příp. i dalších budovách ČVUT dle dostupných časových kapacit a požadavků účastníků. V některých případech mohou být kurzy realizovány u dodavatelů školení, ale chápeme to jako výjimečný případ.
Kapacity jednotlivých kurzů byly stanoveny v závislosti na potřebách cílové skupiny a na nutné míře interaktivity. Pro jazykové kurzy plánujeme kapacitu 6 účastníků, pro konverzace s rodilým mluvčím 2 účastníky. U ostatních kurzů plánuje kapacitu 10 až 20 účastníků. Specifickým případem jsou individuální online kurzy a kurz zaměřený na podání individuální zpětné vazbě k výuce. Konkrétní charakteristika všech kurzů je uvedena v příloze KA07 – Stručný obsah výukových kurzů.
Kurzy budou vedeny:
- Vlastními pracovníky ČVUT
Z důvodu rozpočtových změn bude zapojení interních odborníků ČVUT a lektorů ČVUT omezeno.
- Lektory na DPP či DPČ, příp. v podobě nákupu služeb
Z důvodu rozpočtových změn budou externí lektoři nad rámec původní žádosti realizovat kurzy jazykového, osobnostního, odborného i pedagogického rozvoje i v případech, kde původně měli tyto kurzy realizovat interní zaměstnanci. Realizovány budou kurzy, které umožňují realizaci ve spolupráci s lektory na DPČ, DPP.
Řízení aktivity bude svěřeno Masarykovu ústavu vyšších studií, který má dlouholeté zkušenosti s organizací vzdělávacích kurzů pro veřejnost i zaměstnance, a který bude zodpovědný za realizaci této aktivity a veškerých jejich dílčích kroků. Po odborné stránce bude aktivita zaštítěna na úrovni prorektora pro rozvoj.
Za obsah odpovídá: Mgr. Tomáš Groll