You are here

Adaptace studijního prostředí

KA09
Fakulta architektury
Aktivita zahrnuje tři základní oblasti: vyrovnávací a přípravné kurzy, revize systému přijímacího řízení a spolupráce se SŠ na Fakultě architektury ČVUT (dále FA ČVUT).

Vyrovnávací kurzy:

Cílem této části je příprava studijních materiálů a realizace pilotního běhu vyrovnávacích kurzů matematiky a deskriptivní geometrie. Kurzy jsou zaměřeny na základní kapitoly středoškolské matematiky a geometrie, jejichž znalost je dle dlouhodobých zkušeností vyučujících hlavní příčinou obtíží studentů při absolvování předmětů Matematika a Deskriptivní geometrie v prvním ročníku studia. Jsou zaměřeny především na nastupující studenty prvního ročníku, ale využít je mohou i případní zájemci o studium jako cestu ke sjednocení a zdokonalení v patřičných partiích středoškolské látky. Studijní materiály jsou přizpůsobeny jak studentům s různými formami dyslexie, tak zároveň studentům, kteří nejsou rodilí Češi, a bývá u nich zásadním problémem také nedostatečná znalost české terminologie. Předpokládáme, že kurzy budou vedeny v menších skupinách, aby bylo možné uplatnit individuální přístup k jednotlivým účastníkům.

Kurzy budou připraveny tak, aby bylo možné zopakovat základní učivo, zjistit, kde je třeba doplnit mezery a následně se věnovat problematickým partiím. Účastníkům kurzů bude poskytnut studijní materiál, který bude koncipován tak, aby začínal jednoduchými příklady a postupně se obtížnost zvyšovala, tj. každý student si najde svoji úroveň a od ní pokračuje dál, materiál je cílený na potřeby výuky na FA.

Náklady projektu jsou zaměřeny na tvorbu učebních materiálů, na jejich tisk pro účastníky kurzů, na vedení pilotního běhu kurzů a na individuální konzultace. Výstupem je počet účastníků kurzů.

Revize systému přijímacího řízení:

V současné době probíhá přijímací řízení ve dvou po sobě následujících dnech. První den uchazeč absolvuje talentovou zkoušku. Druhý den ostatní části přijímací zkoušky. Tento systém je nejen časově, ale i provozně velice náročný. Změnou průběhu přijímacího řízení do bakalářských studijních programů dojde ke zjednodušení a zkrácení celého průběhu přijímacích zkoušek. Budou redukovány, případně nahrazeny, některé části přijímacích zkoušek aniž by byla snížena kvalita výběru přihlášených uchazečů.

Součástí přijímací zkoušky bude také test Obecných studijních předpokladů složený v rámci Národních srovnávacích zkoušek, který nahradí test z matematiky a všeobecného přehledu. Větší důraz bude kladen na prostorovou představivost, která bude u uchazečů ověřena nejen v talentové zkoušce, ale také v testu.

První kolo přijímacích zkoušek bude probíhat v jednom dni. Druhé kolo – ústní pohovor, absolvuje jen část uchazečů, bude probíhat s časovým odstupem jednoho měsíce.

Součástí aktivity bude vyhodnocení současného přijímacího řízení. Na základě výsledků budou připraveny nové obsahy jednotlivých částí přijímací zkoušky.

Spolupráce se SŠ:

Tato část se zaměřuje na středoškolské studenty;  měla by jim zprostředkovat kontakt s prostředím ČVUT a Fakulty architektury, zvýšit motivaci pro studium technického oboru a pomoci v přípravě na případné budoucí studium na Fakultě architektury. Kromě plošné propagace bude cílit na jednotlivé studenty a podporovat jejich zájem o studium na Fakultě architektury  ČVUT.  Aktivity mají za cíl vytvořit studentům lepší výchozí pozici pro studium na ČVUT a snížit tak jejich neúspěšnost při studiu na vysoké škole.

Aktivity budou zahrnovat rozvoj již existujících akcí ve spolupráci s rektorátem ČVUT, posílení a rozvoj samostatných aktivit Fakulty architektury  ČVUT  a nové aktivity Fakulty architektury  ČVUT (výjezdy na střední školy, exkurze do budovy Fakulty architektury  ČVUT a workshopy pro studenty středních škol).

Těžištěm aktivit bude vytvoření systematické a dlouhodobé spolupráce mezi Fakultou architektury  a středními školami, která doposud probíhá individuálně a bez stabilního zázemí, jak materiálového, tak personálního. Aktivity v rámci spolupráce se středními školami je potřeba koncepčně připravit a zajistit jejich kontinuitu a pravidelnost. Jedná se o exkurze a stáže pro talentované studenty, FA také bude samostatně organizovat propagaci technického studia formou výjezdů na střední školy, kterou od 2016 již nezajišťuje Rektorát ČVUT.

Za obsah odpovídá: Mgr. Barbora Seifertová