You are here

Adaptace studijního prostředí

KA09
Fakulta dopravní
Cílem aktivity je usnadnit vstup zájemců o studium a studentů prvních ročníků do vysokoškolského prostředí Fakulty dopravní ČVUT a přispět ke snižování propadu počtu studentů jak na začátku, tak v průběhu studia na Fakultě dopravní.

Dílčí složky plánované aktivity:

  • Podpora motivace ke studiu a usnadnění přechodu SŠ/VŠ prostřednictvím „VŠ na zkoušku“. Přechod ze SŠ na VŠ bývá často problematický z důvodů například chybně vybraného oboru nebo pomalejší adaptace studenta na nové prostředí a organizační chod na VŠ. Samozřejmě existuje řada studentských podpůrných organizací, ale jsme přesvědčeni, že účinnější by bylo umožnit studentovi ještě v období studia na SŠ vyzkoušet si studium na VŠ tzv. na zkoušku. Cílem aktivity je uspořádat během letních semestrů turnusy středoškolských studentů a pedagogů za účelem zapojení se do standardní výuky na naší fakultě. Tuto aktivitu jsme si již v letním semestru ak. roku 2015/2016 vyzkoušeli  a v rozsahu do 10 studentů ročně bychom ji plnili i nadále. Studenti si vyberou obor jejich zájmu a po dobu 3 dnů navštěvují vybrané přednášky a specializovaná pracoviště. Po tuto dobu mohou navštěvovat menzu, knihovnu a používat další zařízení určená studentům. O jejich doprovod se stará jak akademický pracovník fakulty, tak i náš student. Součástí dohody o pobytu studenta na naší fakultě je prezentace o jeho působení na jeho SŠ jak samotným účastníkem, tak zástupcem naší fakulty.
  • Analýzy studijní neúspěšnosti ke zjištění nejčastějších příčin předčasného ukončení studia. Stejně jako ostatní technické fakulty vysokých škol se i Fakulta dopravní potýká s vysokým procentem studijní neúspěšnosti, a to zejména v 1. ročníku. Z neformálních zdrojů, podle zpětné vazby od studentů a podle zkušeností akademických pracovníků i pracovníků studijních oddělení má fakulta vytipovány některé příčiny, pro možnost určení adekvátních podpůrných opatření je však potřeba problém podrobně analyzovat a pokud možno i kvantifikovat. Aktivita bude zaměřena jednak na podrobný rozbor údajů ze studijního informačního systému za uplynulé období (předpokládáme práci s údaji od r. 2008), zaměřený na kvantifikaci. Další směr je vytipování příčin studijní neúspěšnosti, což předpokládá spíše kvalitativní analýzu údajů získaných od studentů např. prostřednictvím pravidelně konané studentské ankety nebo strukturovanými rozhovory s částí studentů, kteří deklarují potíže se zvládáním studia nebo avizují zanechání studia.

Za obsah odpovídá: Ing. Luboš Nouzovský