You are here

Adaptace studijního prostředí

KA09
Fakulta dopravní
Cílem aktivity je usnadnit vstup uchazečů o studium a studentů prvních ročníků do vysokoškolského prostředí Fakulty dopravní ČVUT na pracovišti v Děčíně prostřednictvím přípravných kurzů z matematiky a fyziky a zlepšením komunikace se studenty prvního ročníku prostřednictvím nové studijní poradny.

Zavedení osobnějšího a individuálnějšího přístupu ke studentům prvních ročníků s možností konzultace jakýchkoliv potíží a překážek ve studiu by mělo přispět ke snížení neúspěšnosti studentů prvních ročníků a umožnit jim plynulejší přechod mezi středoškolským a vysokoškolským systémem.

Hlavní aktivity projektu představuje:

  • Pořádání přípravných kurzů z matematiky a fyziky pro čerstvě zapsané studenty prvního ročníku. Kurzy vedené vyučujícími matematických a fyzikálních předmětů na pracovišti Děčín se budou realizovat ještě před začátkem semestru a budou zaměřeny na shrnutí středoškolského učiva matematiky a fyziky. Tím umožní vyrovnat nestejnou úroveň vědomostí studentů přicházejících z různých typů škol, seznámit se s vyučovacím stylem a požadavky konkrétních vyučujících a v případě delšího časového odstupu od absolvování střední školy i doplnit a osvěžit potřebné vědomosti. Kurzy budou koncipovány jako týdenní intenzivní seminář, kdy každý den proběhne tříhodinový blok matematiky a tříhodinový blok fyziky. Časové umístění před startem pravidelné výuky tak usnadní přechod do nového typu studia, sníží negativní pocity nejistoty při začátku nového typu studia a umožní plný start studia náročných předmětů na vysokoškolské úrovni bez pociťovaných deficitů znalostí ze střední školy.
  • Vznik studijní poradny jako kontaktního místa pro studenty, kteří pociťují dočasné nebo trvalé překážky v úspěšném průběhu studia. Takové překážky, ať už psychické či fyzické, mohou výrazně ztížit zvládání náročného studia a přechod ze střední školy. Podle dosavadních zkušeností se může jednat např. o tělesný handicap (sluchové a řečové poškození, vozíčkáři, následky DMO apod.), specifické poruchy učení (dyslexie apod.), odlišné kulturní a jazykové zázemí (studenti ze zemí Středního Východu, významně rostoucí počet studentů z ruskojazyčných zemí), aktuální psychický stav (deprese, úzkostné stavy) nebo permanentní/dlouhodobé psychické odchylky (lehčí poruchy autistického spektra, Aspergerův syndrom apod.). Poradnu by vedl akademický pracovník s rozsáhlými kompetencemi v oblasti komunikace a poradenství. Za důležitý považujeme i fakt, že by to neměl být akademik zapojený do běžné výuky, takže bude studenty vnímán jako nezávislý prvek. Mohou se tak snížit zábrany v komunikaci problémů plynoucí z obav, že tím student ohrozí vnímání a hodnocení ze strany vyučujících.  Pracovník poradny nemusí nutně poskytovat terapii, hlavním smyslem jeho činnosti by mělo být rozpoznání problému, nastínění možností řešení a případně zprostředkování služeb specializovaného poradenského pracoviště.

Za obsah odpovídá: Ing. Luboš Nouzovský