Nové SP
Provázanost výuky s praxí bude využita pro reakreditaci oboru v roce 2019. Jde především o modernizaci výuky s využitím SW nástrojů v předmětech, které jsou dlouhodobě vyžadovány praxí. V rámci teorie dopravy půjde o modelování a řešení úloh diskrétní optimalizace kombinatorického charakteru v dopravních a logistických systémech. V rámci technologie dopravy bude projekt zaměřen na modernizaci SW vybavení (PTV Vision (VISUM-VISSIM), iPLAN, OpenTrack). Tyto SW nástroje přispívají ke zvýšení interaktivity výuky a zapojení studentů do cvičného procesu analýzy a modelování přepravních vztahů a přepravních proudů, plánování nabídky a tvorby provozních koncepcí ve veřejné hromadné dopravě, konstrukce grafikonu vlakové dopravy s důrazem na integrální taktový jízdní řád (ITJŘ) a mikrosimulace železničního provozu na současné a výhledové infrastruktuře. Třetí skupinou jsou předměty zaměřené na problematiku ekonomiky a řízení dopravy, které v současnosti vychází z detailní znalosti nákladů dopravy. Zde bude cílem vytvoření unikátního softwaru na kalkulaci nákladů v silniční a železniční dopravě. Kalkulace nákladů není klíčová jen v případě standardního řízení podniku, ale i pro strategická rozhodnutí týkající se např. využití alternativních zdrojů energie.
Aktivita je navázána na následující předměty bakalářského a magisterského studia:
Kvantitativní metody v dopravě
Optimalizace na dopravních sítích
Teorie grafů a její aplikace v dopravě
Technologie železniční dopravy
Síťová tvorba jízdního řádu na železnici
Mikrosimulace železničního provozu
Hodnocení dopravních investic
Racionalizace a kvalita dopravy
Ekonomika dopravního podniku.
Součástí aktivity je také testování možností on-line výuky prostřednictvím moderních edukačních a komunikačních technologií. Výuka oboru Logistika a řízení dopravních procesů probíhá jak v Praze (prezenční forma bakalářského i navazujícího magisterského studia), tak na pracovišti Fakulty dopravní v Děčíně (bakalářské studium v prezenční a kombinované formě, navazující magisterské studium v kombinované formě). To dává možnost ověřit použití této moderní výukové metody v pilotním provozu s následným vyhodnocením. V rámci aktivity budou akademičtí pracovníci poté, co projdou speciálním kurzem zaměřeným na moderní formy výuky, testovat možnost výuky prostřednictvím videokonferenčního zařízení. Jde o ověření této možnosti s cílem upřesnění souvisejících nároků všech zúčastněných a k vyřešení distančního hendikepu různých pracovišť Fakulty dopravní. Testováno bude využití jak při teoretické frontální výuce a přednáškách zvaných odborníků z praxe (model vyučující nebo přednášející v Praze – skupina studentů v Děčíně), tak při interaktivních formách výuky jako jsou cvičení, semináře a práce na studentských projektech v rámci projektově orientované výuky (model část týmu včetně vyučujícího nebo tutora v Praze – část týmu v Děčíně nebo naopak). Na základě testování, které ověří ideální počet studentů, limity vybavení, náročnost na ovládání instalace a další případná omezení, bude vyhodnocena pedagogická účinnost a posouzena vhodnost využití tohoto způsobu pro širší okruh předmětů a dalších výukových aktivit.
Za obsah odpovídá: Ing. Luboš Nouzovský