Nové SP
První část - podpora nových metod výuky u výše zmíněných předmětů - je zaměřena na větší názornost zaručující lepší pochopení principů fungování motorů a přístrojů. Plánováno je využití reálných motorů a jejich částí pro názornost při výkladu pístových a proudových leteckých motorů, využití ukázek leteckých přístrojů v řezu i plně funkčních a ukázky sběrnic. Softwarová podpora v podobě interaktivních simulací zajistí interaktivitu a praktické zapojení studentů do výuky. V souvislosti s tím bude aktualizována náplň předmětů a budou připraveny nové studijní podklady. Postup práce úpravy předmětů Letecké motory, CNS systémy, Palubní přístroje a Přístrojové systémy letadel a kosmických prostředků bude sestávat z následujících kroků:
- Určení maximálních možností praktické výuky ve zvolených předmětech – budou prověřeny plánované možnosti prakticky zaměřené výuky (zmíněné v úvodu odstavce), budou určeny možné části předmětů vhodné k nahrazení praktickým výkladem
- Příprava nových metod výuky (propojení se stávající staticky výkladovou metodou) – nové metody a postupy výuky praktických ukázek budou zpracovány v podobě metodických materiálů pro vyučující. Příprava studijních podkladů pro jednotlivé předměty – budou připraveny interaktivní simulace a nové studijní opory pro studenty
- Ověření a vyhodnocení - nové metodiky, výukové simulace a studijní materiály budou prověřeny ve výuce a poté vyhodnoceny.
Druhá část - transformace programu Provoz a řízení letecké dopravy – vychází ze současných požadavků praxe. Cílem je větší diverzifikace výuky zaměřená na současné hlavní trendy v letecké dopravě. Magisterský program Provoz a řízení letecké dopravy je oborem vychovávajícím inženýry pro letectví v České republice i zahraničí. Jako takový musí zajišťovat vždy nejvyšší možný standard výuky a aktualizaci předmětů dle vývoje techniky a technologií v letectví. Na základě současných požadavků z praxe je zřejmé, že pouhé průřezové znalosti napříč letectvím jsou již nedostatečné a je nezbytné, aby byli studenti vyučováni v určitých směrech velmi podrobně a aby výuka zachycovala aktuální vývoj v letectví. Plánovaná transformace znamená úpravu předmětů založených na široké teoretické základně informací směrem k úzce specializované vysoce odborné náplni a současné vytvoření povinně volitelných předmětů odpovídajících hlavním směrům letectví. Postup práce na transformaci oboru bude v prvním kroku znamenat stanovení směrů diverzifikace výuky. Podle současných požadavků zaměstnavatelů by mělo jít o předměty Řízení letového provozu, Letištní provoz, Provoz letecké společnosti, Údržba v letectví, Bezpečnost letecké dopravy a Bezpilotní prostředky. Potvrzení těchto směrů a vytvoření náplně předmětů a povinně volitelných předmětů bude konzultováno s důležitými organizacemi působícími v letectví (např.: Řízení letového provozu ČR, s. p., Letiště Praha, a.s., Letiště Ostrava, a.s., ČSA, a.s., ČSAT, a.s., DSA, a.s., F-AIR spol. s r.o., ÚCL, MD ČR). Následně budou vytvořeny kompletní podklady pro předměty a zajištěno personální pokrytí výuky, které bude podle možností využívat i externích odborníků z praxe. Tímto přístupem bude zaručeno, že všechny hlavní směry letectví budou součástí výuky na základě permanentního styku s firmami – potenciálními zaměstnavateli absolventů leteckých studijních programů, že výuka bude flexibilně reagovat na nové trendy a požadavky letecké praxe, což povede ke zvýšení kvality studia a uplatnění absolventů v praxi.
Za obsah odpovídá: Ing. Luboš Nouzovský