You are here

Podpora stáží studentů

KA13
Fakulta strojní
Sledování úspěšnosti/neúspěšnosti studentů a existence systému včasné identifikace rizik spojených se studiem s cílem snížit studijní neúspěšnost a zvýšit počet absolventů a zejména absolventů v řádné době studia. Díky dlouhodobé existenci systému elektronického zpracování studijních dat (studijní informační systém KOS existuje cca 15 let) lze získat poměrně velké datové soubory charakterizující studium jednotlivých studentů v závislosti na čase. Současně lze získat poměrně věrohodné trendové řady charakterizující vývoj v různých stádiích studia.

V současnosti existují na fakultě celkem 3 bakalářské studijní programy s celkem 5 obory. Tyto studijní programy/obory mají každý jiné cíle a současně fakticky vyžadují jiné zájemce o studium.  Teoretický základ strojního inženýrství je programem pro přípravu budoucích studentů navazujících magisterských a doktorských programů a vyžaduje dobré znalosti průpravných předmětů jako je matematika a fyzika, aby je bylo možné dále rozvíjet. Strojírenství je oborově orientovaný studijní program, který je dle požadavků ČKAIT zaměřen do oblasti práce absolventů jako samostatných techniků (je požadováno 4 leté vysokoškolské vzdělání). Výroba a ekonomika ve strojírenství je prakticky orientovaný studijní program se zaměřením na technologii slévání a tváření, technologii obrábění a projektování výroby, technické materiály a ekonomiku strojírenské výroby. Oba tyto programy jsou více prakticky orientovány a základní průpravné teoretické předměty (matematika, fyzika, …) používají jen jako nástroje (viz akreditační spisy studijních programů FS ČVUT v Praze). Protože však na Fakultu strojní přicházejí absolventi různých škol (víceletá gymnázia přírodovědně nebo humanitně zaměřená, technická lycea různých směrů, průmyslové školy různého zaměření, učební obory s maturitou, …) je třeba na vstupu sjednotit požadavky, resp. znalosti. Již přijímací zkoušky z matematiky a v budoucnu plánované i z fyziky ukáží rozdílnou úroveň uchazečů, a proto je třeba na vstupu připravit kurzy, které by zajistily přibližně „rovné“ podmínky pro všechny studenty.  Protože první semestr nelze použít jako „doučování“ slabších studentů, kdy by ti silnější ztratili motivaci, je třeba fázi vyrovnávací řešit „mimo“ pravidelnou výuku. Z toho důvodu je třeba zavést přípravné kurzy na několika úrovních:

1. na úrovni přijímacích zkoušek, kdy zejména studenti středních průmyslových škol nematurující z matematiky nebo z fyziky mají od těchto předmětů značný časový odstup a zvládnutí přijímacích zkoušek bez přípravy může být problém.

2. na úrovni začátku studia, kdy před začátkem semestru je třeba zopakovat základní znalosti a dovednosti, ze kterých bude vycházet výuka předmětů matematika a fyzika v 1. ročníku. Pro některé se jedná o nové poznatky, pro jiné pouze o zopakování nebo připomenutí známého.

3. na úrovni výuky v semestru, kdy slabší studenti vzhledem k horším základům z předchozího studia jen obtížně zvládají látku 1. ročníku a tyto kurzy jim umožní lépe pochopit probíranou látku na dalších modelových příkladech.

Pro zájemce o studium vytvořit přehledný seznam požadavků včetně nabízených možností kurzů. Další možností mohou být stáže středoškolských studentů na konkrétní výuce, resp. pořádání různých letních/prázdninových škol zaměřených nejen na matematiku a fyziku, ale spojených současně i s propagací techniky a studia na technických vysokých školách obecně.

Pro studenty vytvořit přehledný systém pomocných aktivit, které jim zejména v prvním semestru pomohou s aklimatizací v novém studijním prostředí postaveném na jiných principech než jejich dosavadní středoškolské studium. V souladu s aktivitou KA10 připravit tyto možnosti i pro studenty studující v anglickém jazyce, a to zejména s ohledem na charakter vzdělávacího systému v jejich domovských zemích.

Za obsah odpovídá: Ing. Michaela Štěpánková, Ph.D.