You are here

Rozvoj kapacit

KA15
Celouniverzitní
Cílem aktivity je zavedení systematického modelu zkvalitňování a vzdělávání řídících a dalších pracovníků univerzity,

Cílem aktivity je zavedení systematického modelu zkvalitňování a vzdělávání řídících a dalších pracovníků univerzity, které se zaměří hlavně na:

  • Rozvoj znalostí a dovedností pracovníků v oblastech ekonomiky, pracovně/právních vztahů a personalistiky.
  • Přípravu metodiky pro periodické hodnocení pracovníků včetně báze dosažených znalostí (odbornosti, certifikace, dosažené výsledky) a zavedení pravidel systémové podpory.
  • Podporu projektového řízení a využívání nástrojů pro zlepšení organizace práce a naplňování strategických záměrů a cílů

Principem zkvalitňování pracovníků bude probíhat (v souladu s TQM) jako vytváření jejich způsobilosti plnit zadané úkoly způsobem odpovídajícím požadavkům pro danou funkci (tj. v požadované kvalitě, čase a při dodržení všech pravidel souvisejících se zadanou prací) při využití všech svých znalostí a dovedností.

V současné době je na ČVUT značně nejednotná úroveň znalostí a kvality pracovníků na všech úrovních a pozicích. Vede to k neefektivnostem, časovým ztrátám, zbytečným a mnohdy se opakujícím činnostem, které působí ve svém důsledku značné problémy. Tato negativa se výsledně promítají i do finančních ztrát. Zároveň mnohdy chybí schopnosti využít agregované výstupy ekonomických a dalších údajů umožňujících efektivní fungování, využívání časových řad a trendů potřebné pro kompetentní rozhodování. Ukazuje se nutnost zavedení téměř plošných školení a periodického proškolování s cílem pozvednout výkon jednotlivců a následně celé instituce.

Rozvoj způsobilosti pracovníků ve vazbě na TQM se bude řídit obecným modelem pro tuto oblast a to ve fázích:

  • 1. fáze - analýza pracovní funkce a profese
  • 2. fáze – validace a úprava popisu pracovní funkce a profese
  • 3. fáze - hodnocení způsobilosti pracovníka
  • 4. fáze - plán osobního rozvoje pracovníka
  • 5. fáze - rozvoj způsobilost pracovníka
  • 6. fáze – hodnocení pracovníka podle plněných cílů.

 

1. Fáze

Analýza pracovního místa je proces získání informací o pracovním místě a jejich následné vyhodnocování. Existuje několik důvodů, pro které bude třeba v rámci ČVUT provádět analýzu pracovního místa:

  1. Vytvořit popisy pracovních míst (ideálně v souvislosti se zavedením systému jakosti podle ISO ř. 9000).
  2. Provést analýzu u současně existujících pracovních míst s cílem posoudit možnosti zvýšení produktivity práce.
  3. Zjistit, co pracovníci reálně dělají a porovnat to s tím, co by měli dělat.
  4. Zkontrolovat zda dochází k naplňování předpokládaných potřeb studentů, fakult a organizačních celků (odběratelů) případně zainteresovaných.

 

2. Fáze

Validace a případně změna popisu pracovní funkce poskytuje ověření požadavků na způsobilost pracovníka, přehled o jeho povinnostech, pravomocích, odpovědnostech, a dalších činnostech. Podklady jsou získávány z analýzy pracovní funkce (viz 1. fáze) a lze zde i definovat zcela nové pozice.

 

3. Fáze

Hodnocení způsobilosti pracovníka umožní posoudit, zda je pracovník schopen vykonávat danou práci odpovídající jeho profilu.

Pro zpracování budou využity následující dva aspekty:

  1. Školení (certifikace) pracovníků
  2. Hodnocení způsobilosti pracovníků podle jednotného modelu v rámci ČVUT.

 

4. Fáze

Plán osobního rozvoje pracovníka vychází z přehledu činností, který může zahrnovat formální vzdělávání, samostatné vzdělávání, distanční vzdělávání, práci na projektech, účast na stážích, a další činnosti směřují k rozšíření znalostí a k rozvoji dovedností (obecně k rozvoji způsobilosti pracovníka).

Cílem plánu osobního rozvoje pracovníka bude definovat činnosti, které zajistí rozšíření jeho znalostí a dovedností potřebných pro zlepšení výkonu pracovníka a pro jeho možný budoucí pohyb v rámci kariéry pracovníka.

 

5. Fáze

Rozvoj způsobilosti pracovníka je chápán jako nepřetržitý proces poskytování příležitosti ke vzdělávání a osobnímu rozvoji směřujícímu k rozšíření znalostí a k rozvoji dovedností pracovníka.

Pojem „rozvoj způsobilosti“ zahrnuje vzdělávání, absolvování kurzů a školení, stáže, účast na konferencích, další činnosti a aktivity. Lze jej rovněž chápat jako "výcvik", zejména jako český překlad pro anglický „training“.

 

6. Fáze

Hodnocení pracovníků bude představovat podstatnou část řešení zpracovanou v návaznosti na plnění stanovených cílů pro jednotlivé pracovníky a skupiny pracovníků. Pro potřeby modelu rozvoje způsobilosti pracovníků má hodnocení význam ze dvou důvodů:

  1. Výsledky z hodnocení pracovníků podle plnění cílů budou sloužit jako podnět pro další rozvoj jejich způsobilosti.
  2. Výsledky z hodnocení pracovníků podle plnění cílů budou sloužit pro posouzení úspěšnosti rozvoje způsobilosti pracovníků.

 

Hlavní náplní aktivity je:

  1. Sestavení, validace a implementace modelu zkvalitňování pracovníků ČVUT dle modelu TQM
  2. Identifikace a příprava témat pro systematický model školení zaměstnanců a jejich vlastní realizace.
  3. Příprava a zavedení pravidel školení a motivačního systému pro definované skupiny či role zaměstnanců.
  4. Návrh a realizace systému hodnocení pracovníků včetně výběru vhodných hodnotících kritérií a následná podpora personálního managementu.
  5. Pro akademické pracovníky bude hodnocení přeneseno do formy Kariérního řádu.
  6. Příprava a zavedení metodické podpory projektového řízení a plánování s využitím a znalostí podpůrných nástrojů.
  7. Příprava a realizace souvisejících „balíčků“ školení.

Za obsah odpovídá: Ing. Marek Kalika, PhD.